Vés al contingut principal

Aprendre programació i jugar amb robots



Encara hi ha bastantes persones que quan mescles el concepte de jugar i aprendre et miren amb una cara estranya. La idea de que s'apren jugant, o que aprendre ha de ser un acte "emocionant" encara està molt lluny de ser acceptada ni tan sols coneguda. Si a més a més hi afegim el tema de la tecnologia digital, el tema encara es fa més difícil.

El cert, però, és que anem cap a un món on TOT i TOTS/ES estarem hiperconnectats i on caldrà disposar d'un mínim de coneixements per a desenvolupar-se amb normalitat. Saber buscar una determinada informació a la xarxa, analitzar-la amb criteri, ser capaç de fer servir un telèfon intel·ligent, saber fer ús de la Smart TV, geocalitzar informacions d'interès, engegar la calefacció de casa, fer ús de la nevera intel·ligent, ... en definitiva, treure'n el màxim profit dels ginys que ens envoltaran envolten, requereix d'una certa alfabetització digital. En aquest cas em vull referir no a utilitzar un ordinador i prou (camp on anem avançant), sino a aprendre les rutines i els llenguatges necessaris per a controlar i utilitzar els ginys del nostre voltant (obvio dir que, evidentment, digitals).

Es tracta d'un aspecte relacionat amb la competència digital del que normalment se'n parla poc. La competència digital està relacionada amb la cerca d'informació a la xarxa, l'ús dels dispositius digitals, l'utilització d'aplicacions amb fins diversos, ..., però també el coneixement de rutines i el llenguatges. Poc a poc aquesta idea està començant a emergir. El diari digital "El Pais" en parlava recentment en el seu article del (07-03-2013) "Aprender a programar como se aprendre a leer". També és força il·lustratiu el TEDxTalk de Mitch Resnick "Let's teach kids to code" (Ensenyem codi als nens):



Fins i tot podem trobar propostes agosarades en que es planteja aprendre programació talment com si fora una segona llengua a l'escola. En lloc d'estudiar anglès i de segona llengua francès o alemany, doncs no; de segona llengua "computerese" (vegeu l'article en qüestió http://theconversation.com/learn-computerese-as-a-second-language-thats-code-for-code-14989).

Aquesta tendència es veu reforçada per la gran quantitat d'opcions que hi ha disponibles en el mercat pel que fa a joguines robòtiques. En podem veure un exemple a la web de Robòtica Educativa (http://www.roboticaeducativa.com). També són webs de referència les de Raspberry Pi, i la d'Arduino. Tot un món de possibilitats del que caldrà estar ben atent. Jugar i aprendre no han estat mai barallats, i ara, menys !!



Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…