ERA - Electronic Reading Assessment

Va ser l'any 2007 quan vaig tenir coneixença, per primer cop, de la competència lectora en digital (ERA - Electronic Reading Assessment). Va ser a través de la publicació número 12 de la sèrie "Documents", publicat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i que venia a ser la definició del marc conceptual al voltant del qual es realitzarien les proves PISA 2009.

És ben cert que llegir sobre una pantalla d'ordinador no és el mateix que llegir en paper. Els textos digitals incorporen elements diversos com ara imatges, vídeos o enllaços a altres punts de referència que fan, tot plegat, que al forma de llegir, interpretar el contingut i consultar la informació sigui completament diferent. Tan diferent que s'ha definit com una competència específica dins de la lectura (vegeu-ne els trets distintius en aquesta presentació de Renata Mandelbaum i Alicia Beatriz Paur):


Però la competència lectora en digital ha pasat bastant desapercebuda. M'hi he anat fixant d'aprop i la veritat és que ni els formadors amb caràter més TIC ni els de l'àmbit lingüístic n'han fet massa cas. Segurament ve donat per un desconeixement d'aquesta però també d'un cert desconeixement dels "clients" potencials de les formacions.

Fa pocs dies el Departament d'Ensenyament, a través de les publicacions que realitza en la Col·leció TAC, hi va posar fil a l'agulla amb la publicació d'un nou monogràfic dedicat exclusivament a aquest aspecte: "Lectura en digital". Una publicació força interessant i que ajudarà a impulsar el coneixement d'aquesta competència.

Aquest document té l'objectiu de mostrar els elements específics de la comprensió de textos en format digital i oferir recursos als profesors de totes les àrees per aplicar a l'aula estratègies de lectura digital centrades en la cerca d'informació. També s'hi inclou un recull de propostes didàctiques per als alumnes i els professors.

En els darrers anys mesos han aparegut i s'han popularitzat els ebooks i tabletes de diversos tipus. La seva portatibilitat, facilitat d'accés a la informació i varietat de preu faran fan que cada vegada estiguin més presents a l'aula, i estic segur que també ajudaran a que la competència lectora en digital hi sigui cada cop més present.