Passa al contingut principal

Manuals sobre privacitat a Internet per a joves

Justament en l'article anterior vaig estar fent referència a la necessitat que els ens o organitzacions que es troben en les atalaies superiors i que per tant tenen una perspectiva més àmplia de la societat i els processos que en ells s'hi desenvolupen, a més de fer detecció dels problemes emergents i dels que ja puguin estar ben arraigats en el nostre dia a dia (lo qual considero molt important de conèixer), facin propostes de canvi i millora, per mirar de paliar-los o reconduir-los (i això ja succeeix menys, segurament per què és molt difícil allargar el braç i assenyalar amb el dit cap a on anar).

Davant aquest visió personal, tenia espectatives molt altes en la jornada de presentació dels "Manuals sobre privacitat a Internet per a joves" que aquesta setmana s'ha realitzat al CosmoCaixa (lloc que no deixa de meravellar-me cada cop que hi vaig). L'Agència Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), la Comissió de Llibertats i Informàtica (CLI) i el Departament d'Educació han presentat tres nous manuals pràctics dirigits a menors amb la finalitat de conscienciar-los de les amenaces a la intimitat i a la privacitat que representa la publicació de les seves dades personals a Internet, com també proporcionar-los recomanacions pràctiques per evitar situacions de risc i fer un bon ús de les tecnologies d'informació.

En el següent enllaç podreu veure la notícia relacionada, i també accedir als tres manuals en format PDF. En una fase posterior està previst fer-ne difusió als centres educatius.

Qui més qui menys, som conscients que els nostres nens i nenes han d'anar amb compte a l'hora de fer ús de les TIC, pels diversos components de perill que, com qualsevol altra cosa, porten implícits. Però el fet que hi hagi una referència, amb cara i ulls que doni un seguit de pautes i orientacions que dotant de solidesa a les purament lògiques que cadascú de nosaltres mirem de seguir i fer seguir (amb més o menys dubtes d'equivocar-nos), és molt d'agrair.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Adaptant-nos a la xarxa

A El Pais, he trobat un article particularment interessant que parla sobre la responsabilitats legals que es pot derivar a partir dels comentaris depositats en un lloc web. Un problema gens trivial, ja que en ser la web cada vegada més dinàmica i interactiva, el seu ús creix sense parar.

UMPC

Ultra Mobile Personal Computer ( veure Wikipedia ), aquest és el significat que s'amaga darrera d'aquestes sigles. Llegint el blog Gabinete de Informatica ( http://gabinetedeinformatica.net/wp15 ) he trobat aquest vídeo on es mostra què i com pot ser el futur proper quan aquests dispositius siguin d'ús general. Certament, a hores d'ara, molts entenem que el futur passa per introduir de forma decidida tota la potència que ens aporten les eines TIC a l'educació. Ha de ser així, o no serà. Tal vegada, l'aspecte clau vindrà donat d eles mateixes famílies. Encara està molt llunyà els dies en que imaginem a un alumne que assisteixi amb un PC a classe. Suposo que en ambients universitaris aquest fet ja es deu donar en major o menor grau, encara que sigui de forma anecdòtica. En un centre de secundària, ara, això es veu molt i molt lluny, per diversos motius, entre ells pel cost que suposa el PC, perquè encara no és una eina que es consideri indispensable, i perque els

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta