AIGUA (no Mac) I VI (Mac)

Fa poc dies, durant el transcurs d'un d'aquests sopars o dinars que s'acostumen a fer en aquestes dates, un company em va fer una pregunta sorprenent, tot i que a primera vista no tindria per què ser-ho:

- I tu, Artur, a quin grup d'antics usuaris pertanys? Amstrad o Commodore? Quin és el teu passat en aquest sentit?

Va ser una pregunta profundament emotiva per a mi. Crec que alguna vegada he dit que el meu poble, allí on m'he fet gran, ha estat Godall. Un poble agrícola de uns 700 habitants i on hi havia tres professors per a tots els estudis d'EGB. El meu curs el formaven 11 nens i nenes, i tal i com era habitual per l'època a l'aula hi havia sempre, de forma contínua tres cursos, o tres quintes diferents. El professor feia de tot, a tots, durant tres anys.

Recordo com a les acaballes de l'EGB o a principi del Batxillerat (que vaig cursar a Ulldecona, IES Sales i Ferrer) anava a casa d'algun amic a veure el seu Commodore. A esperar pacientment que la cinta de cassette amb el codi de la màquina passes ... i al cap de uns minuts ja es puguessin executar algunes ordres i comandes senzilles ...

El meu contacte amb els ordinadors, pràcticament va acabar aquí .... llevat d'algun EATP que de forma providencial podies enganxar quasi miraculosament (i que recordo que en aquells temps l'eina estelar era el Framework). Cap al 92-93 vaig tornar a entrar en contacte amb el món de la informàtica. Ja eren els darrers anys dels estudis de Química a la URV. Calia fer-los servir per tal de modelitzar situacions reals i s'havien de programar seqüències de càlcul. La programació no em resultava aliena, donat que (a partir de lectures) m'havia iniciat en aquest món de la mà el Basic i del Pascal ... i en tot el llarg camí que hi va haver des del Commodore als darrers anys de carrera tenia la meva calculadora Casio-7200 fx programable, on d'una manera o una altra anava fent els meus petits programetes.

Acabo d'estudiar, la novia, plans de casament, les depeses associades (obviament, l'habitatge, la més important) ... i no és fins al 99 que em plantejo (i puc em permetre) comprar un ordinador. La idea inicial és anar cap a Machintosh .... hi ha un lligam emocional amb ells, ja que eren els que formaven la xarxa informàtica de la URV i amb els que vaig passar, jugar, aprendre, descobrir, entendre, tantes coses del món de la informàtica (no sense passar-hi moltes i llargues tardes assegut al seu davant). El preu però, com quasi sempre, va ser un punt decisiu per no escollir-lo finalment.

Amb uns quants anys a la meva espatlla, he tingut ocasió de conèixer el món de Windows, i també d'una forma bastant profunda el món Linux. Actualment el meu entorn de treball és Linux (en concret Linkat i Ubuntu) i estic força satisfet. Mantinc Windows en una partició per tal d'executar alguna aplicació molt concreta i que no funciona sota Linux. Els darrers dos anys, tot allò que he fet, ho he fet des del davant del meu portàtil ..... i ha arribat el moment !!!

A la carta dels Reis Mags he demanat un MacBook de 13.3"!!!

Segurament pensareu que són excuses on escudar-se, però:
  • dependre d'una sola màquina és perillós. Si sorgeix alguna avaria em podria deixar parat un temps excessiu;
  • cada vegada més, hi ha ocasions, en que a casa, ens cal més d'una màquina;
  • la màquina que ara tenim té dos anys, encara pot donar molt de si, però el seu punt òptim ja ha passat;
  • i els Mac han reduït d'una forma significativa el seu preu, ara són més accessibles.
Estic molt content, per dos motius:
  • per què amb un sol ordinador portàtil, he pogut treballar molt i molt, de forma còmoda, mòbil, àgil ...
  • per què crec que amb Mac tinc unes bones garanties de fiabilitat de màquina per continuar la meva tasca.
Com diu el meu avi, i en aquest cas, però també en molts altres aspectes de la vida:

QUAN BEGUES VI, RECORDA-TE'N DE QUAN BEVIES AIGUA !!!

Jornada DiM d'hivern a Barcelona (monogràfic sobre Pissarres Digitals Interactives) (2 de 2)


Informacions i reflexions diverses sobre la Jornada Monogràfica de PDI (DiM hivern).

Segurament deu de ser un problema meu, però tot i que es tracta d'una jornada dedicada a un tema molt "nou", la sensació que a mi em produeix (i tampoc vull particularitzar-ho a la sessió DiM, que va ser esplèndida) és que es tracta d'un tema "dejà vu". Tots/es coneixem o imaginem quines coses es poden arribar a fer amb una PDI. Per tant crec que les exposicions, en general, són molt recurrents.

Imagineu que us faig una xerrada sobre bicicletes.... sobre un model nou de bicicleta. I us vaig explicant que es pot anar de passeig, o fer curses, anar d'excursió a la muntanya, fer-la servir com a mitjà de transport pel vostre poble o ciutat, és una de les joguines preferides de qualsevol infant ...... tot això es pot fer amb una bicicleta?? .... i tant tot això i molt més !!! Pensa amb una bicicleta i imagina com o per a què la faries servir? Ets capaç d'imaginar quin ús li treuries?

Tinc la mateixa sensació amb les PDI. Qui no pot imaginar com treure-li un ús didàctic i com aplicar-ho a les seves classes? Jo crec que ningú. Per tant, segons crec, aquest tipus de discurs està esgotat. Tal vegada seria més interessant mostrar com s'ho ha fet cada centre per aconseguir més recursos, per implicar als docents en el seu ús , etc .... Aquesta temàtica també va ser abordada en la Jornada, tot i que només vaig poder assistir a algun cas concret (calia tenir presents les dues hores de viatge fins a casa).

Amb tot, crec que les PDI no són una solució definitiva. Segurament es pot opinar que de solució definitiva no n'hi ha cap. Segurament és cert. Però em refereixo a que si imaginem una aula amb 25-30 alumnes i una PDI, la qüestió és, qui "juga" amb la PDI? el professor? els alumnes? quants? un? dos? ....

Ah!!!! però no es parla actualment, que s'aprén fent, més enllà d'escoltar una exposició més o menys brillant? Doncs si s'apren fent ... i només disposem d'una PDI per aula ....mmmm....... algo no quadra.... Per això crec que l'ús de les PDI no són una solució definitiva, si no transitòria. Jo crec que fins que la tecnologia (en alguna de les seves concrecions) no estigui en mans de tots i cadascun dels alumnes, el cicle no estarà complet.
A part d'aquestes reflexiona en veu alta, destacaria els següents aspectes, relacionats amb la Jornada:
  1. La majoria d'experiències que es mostren són de col·legis de primària. Les de centres de secundària són difícils de trobar .... segur que no deu de ser casual aquest fet.
  2. Pel que sembla a Aragó estan fent molt bona feina en aquest aspecte. Seria bo veure com treballent (http://www.catedu.es/) i també conèixer de primera mà com s'organitzen a la Vall de Sió, on desenvolupen una experiència pionera en aquest sentit.
  3. Un treball de recerca sobre el tema http://dewey.uab.es/pmarques/dim/recercatic/recercatic.htm
  4. Interessant la forma de treballar de Guinardó Multimèdia (http://www.guinardodigital.com) on moltes de les activitats segueixen el model de clau dicotòmiques (sobretot aquelles relacionades amb la resolució de problemes).
  5. Interessant de conèixer els casos del CEIP Jacint Verdaguer de Castelldefels i l'Eugeni d'Ors de Villafranca del Penedès.
  6. Destacar també els nous models de PDI que poc a poc van arribant al mercat:
    • Team Board
    • FX-Duo de Hitachi
    • Cleverboard
    • Interwrite (artigraf.com)
    • Smart 600i de Avermedia
Que cal sumar als models que conec actualment:
  • GTCOCALCOMP: http://www.gtcocalcomp.com/. Manual: http://www.gtcocalcomp.com/prs_doc/PRS_Users_Guide.pdf
  • SMART: http://www.mundosmart.com/
  • PROMETHEAN: http://www.prometheanworld.com/
  • E-BEAM: http://www.e-beam.com/
  • MIMIO: http://www.atlanticdevices.com/
Per cert, a la web de DiM ja es troba disponible el resum de la Jornada.

Càtedres: cagarà el tió ?


Tema càtedres.

Aquest any, després de molts i molts anys, torna ha haver concurs de càtedres. Com en la majoria de coses
, aquí, també sóc una persona que acaba d'aterrar (lo qual no deu de ser massa dolent, no?) i per tant la meva posició és d'explorar el terreny a lo boy scout, obrint camí. La meva intenció era matricular-me per tal d'anar seguint el procés fins allí on fora possible (.... fins al final ¿¿¿¿) però cal tenir una antiguitat mínima de 8 anys en el cos i actualment no hi arribo (7 anys, 3 mesos i 11 dies). M'hagués agradat poder inscriurem, més que res per a veure quina és la meva baremació respecte a la resta de participants, i així anar escalfant motors, de cara a properes convocatòries.

Savia, a partir de les diverses xerrades que he tingut ocasió de tenir amb companys, que la qüestió estava molt complicada, si no impossible. Cal pensar que amb tants d'anys que no es convoca el concurs de càtedres, hi ha molta gent (abans que jo) que simplement per l'antiguitat em sobrepassa a puntuació "cuatro pueblos" .... sé de companys/es que tenen el màxim de puntuació permesa en cada apartat i que les petites dècimes que els manquen per no tenir algun títol com el certificat D de Català (segons la seva opinió) els fa perdre opcions a assolir la condició de catedràtic/ca. Ja vegeu com està el tema. O tens tots els teus apartats de baremació a la màxima puntuació o ... pel que sembla, les opcions són poques. Segurament es tracta duna opinió extrema, però crec que és significativa de com està el panorama per aquest curs.

Per aquest motiu la meva intenció era inscriurem, que em baremessin, i a partir d'aquí veure quina seria la meva posició en el llistat general i somniar truites de cara a propers anys. L'any vinent (i el següent) tornarà a haver concurs de trasllats, i llavors quasi segur que ja em podré inscriure i començar a fer volar coloms. Al cap i a la fi, pel que veig (tot just arribar) és que tard o d'hora pot ser una meta assolible. És com el tió. Cal anar-li donant cops per tal que no es refredi. Més tard o més d'hora cagarà, segur !!!

Mentre, per tal de tenir-ho a mà, faig un petit recull de les informacions relacionades amb el tema:

El Codi Civil ha suprimit "el cachete"


Casualment, fa pocs dies vaig escriure un post al voltant d'una xerrada que va realitzar pel jutge Emilio Calatayud Pérez, acompanyada de dos vídeos sobre la mateixa. En aquesta, sortia a la conversa dos articles del Codi Civil (que fins aquell moment estaven en vigor, tot i que socialment es podrien classificar com a derogats). Amb pocs dies de diferència llegeixo un article a El PAIS on s'explica que els dos articles en qüestió han estat derogats pel govern.

Els "cachetes correctius" que els pares de forma més o menys habitual acostumaven a aplicar als seus fills, ara ja són totalment cosa del passat. Que se sepa !!!!

Jornada DiM d'hivern a Barcelona (monogràfic sobre Pissarres Digitals Interactives) (1 de 2)

Donat que sembla que la ubicació del programa de la Jornada no sembla definitiva (i per tant puc perdre la seva URL), he optat per agafar de la web DiM el contingut del programa. Vull tenir-lo present en tant que es tracta de la primera jornada dedicada íntegrament a les PDI a la qual tinc ocasió d'assistir.

==== ==== ====


GRUPO DE INVESTIGACIÓN DIM-UAB - MARTES 18 DE DICIEMBRE 2007 . JORNADA DIM DE INVIERNO EN BARCELONA
Colegio de Licenciados, Rambla de Cataluña 8 (junto Pl. Cataluña)
Luego cena, magia, obsequios y
subasta de arte (VER OBRAS) + vinito y pastas de Bárbara

MONOGRAFICO: PIZARRA DIGITAL 16 h.- 21 h. Entre todos, con las comunicaciones y los materiales de apoyo que aportemos a la Jornada, vamos a hacer AQUÍ una especie de libro digital multimedia sobre la "PD en Educación".

- Bienvenida a la Jornada e informaciones varias. Pere Marquès y Juanmi Muñoz (Asociación ESPIRAL)

16:30 h- Ponencia marco teórico (20 min en total)

- VER Pizarras digitales: concepto y tipología, VER funcionalidades , VER modelos didácticos básicos y avanzados, VER formación necesaria . (Pere Marquès )
- VER. La pizarra virtual interactiva: propuestas de utilización en el CEIP Anita Arnao, Mula, Murcia (Diego Clares )

- COMENTARIOS - DEBATE (10 min)

17:00 h.- Experiencias de uso didáctico de las PD en un aula. Ejemplos de buenas prácticas (8 min / cada comunicación).

- VER Aplicaciones prácticas de Enciclomedia a la luz de los modelos didácticos con la PDI. (Norma Xóchilth Patiño )
- Software para PDI (Roger Rey , Fernando Romero, Alfonso García) http://www.genmagic.net/educa/
(expondran a partir de las 19 h)
- VER La PDI desde un punto de vista multisensorial. (Jorge Gimeno ;Cristina Clavería y Lucía Lombarte, CPEE Gloria Fuertes, Andorra, Teruel) http://centros6.pntic.mec.es/cpee.gloria.fuertes/
- VER ver2 La PDI en el aula de educación especial (Antònia M. Maura , Escola Costa i Llobera, BCN) http://www.costaillobera.org/
- Conclusiones de una investigación acción para el uso de la Pizarra Digital en la escuela (Marta Fuentes <Marta.Fuentes (a) uab.cat> y Gemma Carreras )

- COMENTARIOS - DEBATE - DESCANSO (20 min)

18:00 h.- Las empresas distribuidoras de pizarras digitales y recursos de apoyo muestran sus productos (6 min / cada comunicación).

- Team Board (José Javier Vivas ) http://www.soditec.es
- La nueva PDI FX-DUO en combinacion con el proyector A1.
(Ricardo Gomez
- Clever Board (Linda y Chris Ogilvie-Taylor ) http://www.our-store.com/marsdengrant
- Interwite (Manuel G. Vuelta ) http://www.artigraf.com/
- Lector de documentos AVER. ¿Cómo ahorrar tiempo en la preparación de una clase?
¿Cómo captar y mantener la atención de los alumnos con la cámara? Técnicas de uso para primaria y secundaria. (Eduardo Arellano Eduardo.Arellano (a) avermedia.com) http://dewey.uab.es/pmarques/dim/aver.htm
- VER La nueva la pizarra interactiva SMART 600i (Paulo Nunes ) http://www.groupvision.es/
- VER Guinardó Digital: contenidos educativos para las PD (Josep Lladó,Cristina Domínguez ) http://www.guinardodigital.com/
-
VER Comentarios del curso"Aplicaciones pedagógicas de la Pizarra Digital" (Ángel Vallés ) Video de la Escuela Rosa Molas

18:50h.- Experiencias a nivel centro (8 min / cada comunicación).Centros que ya tienen PD en casi todas las aulas comentan: ¿Cómo lo consiguieron? ¿Que opinan profesores y alumnos? ¿Mejoran los procesos de enseñanza y aprendizaje? ¿Se puede hablar de innovación educativa o de un nuevo paradigma educativo? ¿Qué formación necesita el profesorado?

- VER - VER CEIP Jacint Verdaguer. Castelldefels ( Francesc Morilla , Judith Escrig, José Luis Arcas). http://phobos.xtec.cat/ceip-jverdaguer-castelldefels/intranet/index.php ; webPDI FrancescMorilla
- VER CEIP Pere Viver. Terrassa (Maria Morales , Àngels Sánchez , Dori Muriel) http://www.xtec.es/centres/a8030194/
-
VER Centros docentes Tr@ms (Toni Romero )
- VER Colegio Base. Madrid (Pepe Giráldez ) http://www.colegiobase.com/
- CEIP Monforte del Cid (Bárbara Aguilar )
- VER Colegios Alameda de Osuna /Arcángel. Madrid (Pilar Muñoz )
- VER CRA Nosa señora do Faro. Ponteceso (Rosa Barreiros, Ivana )
- IES Eugeni d'Ors. Vilafranca del Penedés (Enrique Llàcer ; Mª Antònia Rossell) http://www.xtec.es/centres/a8031459/

- COMENTARIOS - DEBATE - DESCANSO (20 min)

20:20 h.- Experiencias a nivel administración pública (10 min / cada comunicación).

- RED.ES (Sonia Castro y Manuel Canabal)
-
VER Centro Aragonés de Tecnologías para la Educación (Gaspar Ferrer ) http://catedu.es
- Les actuacions TAC del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (Jordi Vivancos, Joaquim Núñez)
http://www.xtec.cat/

- COMENTARIOS - DEBATE (10 min)

I Jornades sobre els Nous Currículums (materials)



El Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats ha publicat els materials referents (accés) a les I Jornades sobre els Nous Currículums que es va celebrar a Salou el 24 de novembre. Des d'aquí vull agrair el detall d'oferir als participants, els materials que van ser el fil conductor de les mateixes, i vull destacar-hi la conferència de la Sra. Montserrat Casas, al voltant dels eixos en que es fonamenten els nous currículums, i que es pot visionar en l'slide adjunt. Ho considero molt interessant en tant en quant es tracta d'una exposició realitzada per una de les persones encarregades de l'elaboració dels mateixos.

D'altra banda, també comentar que s'està treballant en l'organització d'una propera jornada sobre competències bàsiques per al dia 23 de febrer de 2008, que ampliarà i complementarà la visió de la primera jornada. També cal saber que, aquesta segona jornada, juntament amb la primera i una tercera que es farà el dia 23 de maig, formen una unitat que tindrà el reconeixement del Departament d'Educació com un curs de 15 hores.

Felicitats per la iniciativa !!!

On volem anar ?

Avui es fa la presentació de la Linkat 2.0 al Departament d'Educació.
De forma quasi simultània, rebo la següent informació:

http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=2670051

No entenc res !!!

Un FODA friki (2/3)

... després dels cafès comencem a explicar als companys/es, el joc que els proposem. Durant el dia hem tingut ocasió d'anar comentant aquelles coses del dia a dia de tots nosaltres, dels nostres neguits, il·lusions, ... i sobretot del tema estrella: "el concurs de càtedres".

Quasi pràcticament que de forma simultània al darrer plat, i per tant, a l'hora del cafè, arriba el darrer company per incorporar-se al grup. No és fàcil que tothom pugui assistir, un mateix dia i a la mateixa hora a una reunió. Després de les hores de treball, és fàcil entendre que cadascú té la seva pròpia dinàmica familiar, els seus compromisos adquirits amb anterioritat o, en ocasions, imprevistos. L'assistència m'impressiona.

Àxel, Xavi, Rosa, Alfred, Carles, Jesús, Cinta, Vicent, Ricard, Luis, Ximo, Marià i jo mateix. Ja estem a punt. Ens netegen la taula. Plantem el tauler. Treiem les banderoles.

Marià comença la partida plantant les banderoles màster, que han de ser les guies i espectadores dels moviments i dels arguments.

Poc a poc, el tauler va omplint-se, les idees abocades sobre la taula són moltes i molt interessants. Molt difícils d'escriure en un post ... massa difícil ... no importa, tenim l'enregistrament per a refrescar la memòria quan sigui necessari.

El debat és intens, ric, profitós, profund ....crec que tots/es estem contents i satisfets de com ha anat la partida, el joc, la trobada, ...

Es fa ràpidament hora d'anar plegant. Em descuido de fer una foto final al tauler. No passa res. Tenim l'enregistrament, i per tant, podrem revisar com ha anat tot. A l'endemà reviso la cinta. La visiono de nou i digitalitzo la posició que va anar ocupant cada concepte. Aquesta imatge l'hem de conservar. Serà un record d'una tarde esplèndida. (veure mapa final a tamany real).

Gràcies a tots/es companys/es.

Un FODA friki (1/3)


Aquest any el dinar de Nadal ha estat molt especial. Ens hem reunit un grup de companys/es, per dinar i conversar al voltant de l'educació i dels diversos projectes que tenim entre mans i en ment. La reunió l'hem organitzat Marià Cano (Cròniques dels Ports Grisos) i jo mateix, ja que a més de trobar-nos una bona estona i parlar de forma distesa, també hi havia la intenció que ens poguessin oferir de primera mà la seva visió al voltant dels temes relacionats amb les nostres llicències d'estudi, aportant-nos d'aquesta manera una visió més completa i diversificada.

Per tal de realitzar-ho d'una forma prou amena i participativa, vam decidir muntar un joc, per a després dels cafès. Es tractava de realitzar una anàlisi FODA, ( ..... com un DAFO, però començant per les coses més positives: fortaleses, oportunitats, debilitats i amenaces). En un tauler del Senyor dels Anells, hi vam dividir quatre regions (vegeu el mapa ampliat).

Vam repartir als participants 40 banderoles (amb 40 conceptes diferents). La dinàmica del joc consistia en que de forma rotatòria, cadascú havia de situar cadascun dels conceptes (banderoles) que tenia, en la zona del tauler que cregués més apropiada. Al temps que col·locava la banderola, havia d'explicar i argumentar el seu criteri. Una vegada col·locada la banderola, s'extreia una carta d'una baralla espanyola. La baralla representa la incertesa del futur, la manca de control de l'esdevenidor .... i tracta de representar el concepte que allò que ara ens pot semblar una fortalesa, debilitat, etc .... amb el temps pot evolucionar i tornar-se amb una oportunitat o una altra. El contrapunt entre el raonament del participant que col·loca la banderola i allò que diu la carta, és l'excusa per a generar el debat en el grup i l'ocasió d'aportar-hi punts de vista diferents. I si cal, entre tots, decidir ubicar la banderola/concepte en un quadrant més apropiat i/o concensuat.

40 conceptes/banderoles i 40 cartes. Amb aquests paràmetres s'havia pensat en dedicar 1 minut a l'argumentació personal i un minut per al grup, en cada concepte/banderola. En total uns 80 minuts de joc. De forma prèvia, i a mode d'introducció es presenten 8 banderoles màster, que serveixen per situar el context de debat i que no s'ubiquen sobre cap quadrant en concret. Presideixen el joc en una vora. En acabar de col·locar les 40 banderes es preveu una reflexió final.

Per tal de disposar, revisar i copçar la riquesa de les intervencions que es poden produir durant el desenvolupament de la "partida", es decideix enregistrar la sessió amb una càmera de vídeo.

Amb el dinar a punt, la taula parada i el material preparat, arribo al restaurant. Marià arriba pràcticament a la mateixa hora. Repassem les normes de funcionament i la dinàmica del joc que ens hem inventat, tot fent un aperitiu. Sentim al primer company, que ja està pujant per les escales .....

Recuperant posicions

Segurament, qui em llegeixi, pensarà que és massa fàcil parlar-ne un cop ja ets dins el sistema. Potser si. Amb tot, no puc estar d'opìnar-ne .... Avui, sembla que el govern central, ha aprovat una reforma de les titulacions universitàries necessàries per accedir a la carrera docent (veure notícia). Em ve al cap el fet que, tal vegada, si l'accés no és tant "planer", tot i que sigui una cosa mal vista per als que vulguin accedir, també farà que es doni més "valor" i importància al fet d'optar-hi. Per tant crec que aquesta mesura, a més de canviar molt decisivament el perfil dels docents que accediran al sistema, també li pot donar una component de resituar i revalorar el rol del docent, des del punt de vista de la societat.

I aquells que ja estem dins el sistema, cal que ens anem preparant per tal d'assumir els canvis que de ben segur també es venen proclamant dins la carrera docent. Segons sembla, i si les expectatives no queden en paper mullat, de canvis i novetats, n'hi haurà. Segurament, podrem coincidir en que, fan falta.

Congrés Internet a l'Aula


Aquesta setmana he conegut que s'està preparant un congrés a nivell estatal que portarà per nom "Internet a l'aula". Es celebrarà d'abril a octubre de 2008 i a més de la part central en format presencial que es realitzarà entre el 26 i 28 de juny, hi haurà una part prèvia que començarà a l'abril, i una altra de posterior a la trobada presencial que es realitzarà fins a l'octubre, aquests dos trams més dilatats en el temps es realitzaran de forma telemàtica.

Penso que es tracta d'una gran oportunitat per a fomentar el debat i l'intercanvi d'idees, i a més amb una possibilitat de debat d'una gran amplitud, de fet, a tot l'estat. Així que d'entrada promet força, crec que tots hi podrem aportar molt i també rebre molt, de temps n'hi haurà, i de ganes, penso que també.

De moment, com l'ocasió s'ho mereix, obro una nova categoria dins el meu bloc personal i deixo aquí l'enllaç a la web del Congrés.

7a Jornada de Qualitat a l'Educació


Fa justament una setmana vaig assistir a l'explèndida VII Jornada de Qualitat a l'Educació. Tot i que va ser la primera vegada que hi participo, haig de dir que l'organització va ser esplèndida, el contingut de les ponències i tallers (veure programa) molt encertat i interessant, i l'assistència tot un èxit (més de 650 persones).

La inaguració va anar a càrrec del Conseller d'Educació, Ernest Maragall.

Per altra banda, tot i que es fa difícil d'escollir entre tanta oferta, posats a destacar, allò que em va semblar més interessant va ser ponència del Sr Josep Salvatella, que va tractar sobre "El lideratge en els centres educatius". La idea bàsica és, els processos de canvi han de ser guiats des dels centres educatius per equips amb capacitat de lideratge, i esdevenir o ser considerat líder pels propis companys, és un procés per ell mateix. Líder no s'hi neix, s'aprèn a ser-ne, dia a dia, pas a pas, .... per aprofundir en el concepte deixo aquí la presentació ...


I Jornades sobre els Nous Currículums



El passat 24 de novembre es van celebrar les I Jornades sobre els Nous Currículums organitzades pel Col·legi de Llicenciats i Doctors a Salou. La conferència inagural la va realitzar Montserrat Casas Vilalta, i va tractar sobre els eixos bàsics sobre els que s'han construït els currículums de secundària. Haig de dir que va resultar molt interessant tenir l'oportunitat d'escoltar de primera mà a una de les persones implicades en el procés d'elaboració dels nous currículums. I aquesta impressió o valoració va ser compartida per una gran quantitat de gent, si s'ha de jutjar per l'assistència (més de 350 persones) tractant-se d'un dissabte al matí .....

M'agradaria poder disposar de la presentació, però en aquest cas, sembla que només serà accessible si estàs col·legiat (i no és el meu cas, ara per ara). Després d'aquesta conferència inagural es van realitzar tallers separats per matèries .... jo vaig anar al de Ciències Experimentals. Allí vam realitzar una sessió més dirigida al nou enfocament curricular vist des de la nostra matèria.

També ens van anunciar que per al proper 23 de febrer hi ha previst fer una nova jornada, en aquest cas dedicada a les competències bàsiques. I per al 17 de maig una tercera, i darrera, dedicada a l'organització de centre. Per poc que pugui, he de mirar d'anar-hi.

Informe PISA 2006

El Conseller d'Educació, Ernest Maragall, i el president del Consell Superior d'Avaluació, Joaquim Prats, han donat a conèixer l'avançament dels resultats de l'informe PISA 2006. Per tal de veure la roda de premsa i algun altre document relatiu a la presentació (fotos, audio i vídeo) podeu anar l'enllaç que segueix.

Equitat i excel·lència


Aquestes són les dos idees, que en boca del conseller, pretén impulsar la futura Llei Catalana de l'Educació. Com ell mateix diu, dos conceptes massa fàcils d'expressar, però molt difícils d'aconseguir o arrivar-hi. A més, la pretensió és que sigui cada centre educatiu, qui trobi el seu propi camí i la seva pròpia manera de fer que sigui d'equitat i excel·lència.

Igual que les persones, on cadascú va cercant el seu propi camí vital, els centres, també ho han de fer. La seva pròpia singularitat, la seva història particular acumulada, l'acció que desenvolupen dins l'entorn on s'ubiquen, les seves expectatives ... es tracta de temes que d'un centre a un altre canvien molt. Per tant és lògic que cada centre de forma individual vagi trovant, amb els seus propis mitjans, quin és el seu camí cap a l'equitat i l'excel·lència.

Recentment ha aparegut un recull de tots aquells documents relacionats amb la proposta de bases per a la Llei Catalana de l'Educació (recull). Caldrà veure com es van concretant, els diversos aspectes que proposa. Allò que s'albira a l'horitzó, però, és que per anar traçant aquest camí ens caldran marques ens vagin guiant, i fins i tot afiançant, en el seu transcurs.

Per dir-ho de forma entenedora, seria semblant a quant anem d'excursió per la muntanya, resseguint un sender GR o similar. La majoria de vegades aquests senders es troben desdibuixats, de forma que el recorregut es realitza en gran mesura de forma intuïtiva. Només de tant en tant, apareixen unes marques vermelles i blanques indicant per on va el camí, de forma que al mateix temps que indica també certifica que el tram recorregut uns metres enrera, era el correcte, el que havia de ser ...

En el camp educatiu, igual que en el montanyisme, caldrà marques, senyals, fites, ... que ens vagi indicant, en cadascun dels centres, que el camí emprés és el correcte, que no ens estem perdent en el mig de la muntanya, ... doncs aquest paper l'han de jugar els Plans d'Autonomia de Centre, els Plans Estratègics de Centre, els Projectes de Qualitat i Millora ... de forma que més tard o més prompte, tots els centres n'hauran de tenir, ... potser acabi sent fins i tot una necessitat.