D A F O (PMiS III)

D (debilitats), A (amenaces), F (fortaleses), O (oportunitats). Això vol dir DAFO. Per mi, una cosa nova ... quantes coses que no sé !!!

Doncs bé, després de la foto panoràmica del centre, la comissió formada va organitzar el debat en base a cinc eixos (millora de resultats, TIC, imatge del centre, cohesió social i mecanismes d'informació). Dins de cadascun d'aquests eixos de debat es van anar fent aportacions en forma de comentaris, propostes, crítiques. Total que de tot aquest xup-xup (molta feina de picar pedra, us ho asseguro) i de totes les hores de bla, bla (declaracions de bones intencions i demés) es van agrupar totes les diverses idees i aportacions (i això va resultar molt laboriós) en paquets de 7 o 8 ítems, per tal de distribuir-los sobre la matriu DAFO.

Una vegada redactats els diversos ítems i col·locats a la matriu va començar lo més dur (fins aquí ha estat un joc de nens). Ara consistia en anar valorant numèricament l'influència d'un ítem sobre un altre (quasi res nens !!!). A veure, fem el compte, 8 creuats amb 8 fan 64. Com que hi ha 4 interseccions 64 per 4 fan 256. 256 valoracions amb les seves consegüents apreciacions, matisos i demés !!!

Si compto que això ens ha portat quatre reunions diferents, doncs trobo que encara hem anat ràpid. Com la nota posada en cada casella era la mitja de la valoració de tots els membres de la comissió (10), podem dir que hem emès 2560 puntuacions .... uy uy uy...

Amb tot això es fan unes mitjanes, uns percentatges, trec d'aquí i poso d'allà i s'obtenen unes orientacions en forma de percentatges. Aquests percentatges finals són els que han de donar-nos idea de les línies de treball que hem de desenvolupar..... però d'això ja en parlaré un altre dia.

Alghero


Avui el dia ha estat molt espès i llarg. Moltes reunions, fins i tot de veïns d'escala. Així que he de pensar en coses positives, motivadores i ..... llunyanes.

De les diverses reunions que he mantingut, la més motivadora ha estat la que hem fet a l'hora del pati. Si heu anat seguit el bloc, sabreu que ja fa unes setmanes que vam engegar unes videoconferències amb l'Alguer (en concret amb l'Àrea Marítima Protegida). El cicle de conferències va anar molt bé i després de fer-ne una avaluació en portarem a terme una segona tongada.

A partir dels contactes establerts va sorgir la possibilitat de fer un viatge amb els alumnes a l'Alguer. Un viatge turístic i de "treball" en certa manera. Hi ha la intenció que, com a catalanoparlants, puguem oferir algun tipus d'activitat a la població escolar de la ciutat de l'Alguer. Així que el primer pas ha estat veure quants alumnes estan disposats a volar cap allà i fer una primera recollida de diners per fer la reserva. De forma prèvia ja vam fer una reunió per tal d'explicar-los en què consisteix el viatge. Avui era recollir diners als que tinguessin interès d'anar-hi. De moment n'hi ha entre 25 i 30.

Shut Down Day


Llegeixo a El Pais, que el proper 24 de març s'ha fixat com el dia de l'apagada informàtica. No és una protesta per les tarifes telefòniques ni res semblant. Es tracta d'un recordatori sobre les coses importants de la vida que es troben fora de la pantala. Hi ha una web i tot http://www.shutdownday.org ...... consulto el calendari i veig que cau en dissabte .... ostras és el cap de setmana en que celebrarem l'aniversari de la meva filla... no sé doncs si tindré gaire temps per connectar-me ;-) ....

Fotografia panoràmica. PMiS (II)

Volia començar el post amb una bona fotografia panoràmica. Correspon a la ciutat de Florència, la qual he tingut la fortuna de visitar. A l'IES també en van fer una de fotografia panoràmica (així ens van dir que es deia). Va ser el pas següent a informar-nos que estaven immersos (si o si) dins un PMiS (... o era un Pla de Xoc ¿?¿ .... en qualsevol cas, aquí va ser on ja es va perdre de forma definitiva el nom original de Pla de Xoc).

La fotografia panoràmica va consistir en que els alumnes, pares i professors (no tots ni totes, només una mostra, això sí, els professors/es tots/es) complimentessin un qüestionari amb diverses qüestions relatives al centre en general. Amb totes les respostes es va elaborar un extens informe on s'assenyalaven aquells punts més destacats (per bé o per mal) segons el conjunt de respostes.

El buidatge i primer anàlisi de les respostes es va realitzar en una petita comissió (comissió del Pla de Xoc) formada pels cinc membres de l'equip directiu i cinc professors del claustre (preferentment coordinadors), i va estar dirigida per personal de l'Inspecció Educativa.

Em va tocar. No sé com. Ningú m'ho va preguntar directament. Els membres que formaven part de la comissió van ser publicitats en reunió de CAPS de departament (10:00 hores). A l'hora del pati, el meu cap de departament em comenta la notícia. No és el primer. Se li ha avançat el meu company (un cavaller de Camelot). I allí em vaig veure, a mi mateix, assegut aquella tarda, amb els demés membres de la comissió, analitzant, debatent, valorant, .... elucubrant al voltant de tot aquell munt de dades.

I Premio Espiral Edublogs


Del 23 de febrer al 27 d'abril s'obre el termini de presentació de candidatures al "I Premio Espiral Edublogs", en el que poden participar blogs educatius d'arreu de l'estat espanyol. Hi ha diverses categories: blogs d'aula, individuals, col·lectius, de centre,...

Les candidatures es presenten mitjançant un correu a edublogs@ciberespiral.net enviant un petit comentari del blog que es presenta i en quina categoria es presenta. Per a més informació visiteu el lloc web http://ciberespiral.net/edublogs/.

PMiS (I)


És inevitable, poc seriós, frívol, tot lo que vulgueu, però no puc evitar-ho, cada vegada que sento el nom em ve al cap una coneguda marca de sucs de fruita .....
Per començar la història caldria remontar-nos cap al 30-10-2006 quan el Conseller Manuel del Pozo, presenta el Pla de millora per a la secundària. Segurament que tots tenim al cap la data en que es van celebrar les darreres eleccions (1-11-2006) i per tant com és bastant usual identificar persones amb feina i projectes desenvolupats, si algú em preguntés una acció de govern del Conseller, sense dubte jo respondria: "el Pla de millora per a secundària".

El cas és que el centre on treballo, IES Els Alfacs, és un dels centres on es porta a terme allò que a hores d'ara tots coneixem amb el nom de PMiS (Pla de Millora i Soport). Intentaré explicar poc a poc de que va això, però ja avanço que no em resultarà massa fàcil .... hi ha un motiu de pes .... ningú m'ho ha explicat .... encara.

Per començar, ens van caure dos plans a la vegada, el Pla de Xoc i el Pla de Millora i Soport. La primera andanada va ser el Pla de Xoc, que segons ens van dir estava molt lligat al PMiS. No n'he tret gaire l'entrellat (ho sento), llevat que el Pla de Xoc està destinat a reduir de forma dràstica el percentatge d'alumnes de 4rt d'ESO que no obtenen el graduat i que sembla que els efectes ja s'havien de notar en aquest primer any d'aplicació (2006-2007). Lo més que he entés del Pla de Xoc ha estat (és una interpretació meva) que és el nom que rep la primera tongada de centres que s'acullen a un Pla de Millora i Soport, i el xoc és degut a que els centres escollits no més tenen dos opcions, o si o si, per portar-lo endavant.... això és lo que jo he entés segons lo vist...

Així que d'aquí endavant no parlaré més del Pla de Xoc, em limitaré a dir-li PMiS, llevat que algú m'informe de manera més concreta.

Plans de Formació de Zona


Sembla que de cara al curs vinent hi haurà canvis substancials en els Plans de Formació de Zona, segons es desprén de la presentació dels Criteris i instruccions per als PFZ del curs 2007-2008.

Aquests plans donen cabuda a la formació que reben el conjunts dels docents i és una eina bàsica per a l'actualització i millora de la pràctica didàctica. D'aquí la seva importància. Són diversos els textos i estudis que situen l'apartat de formació del professorat entre els més importants de qualsevol sistema educatiu.

Còpia Carbó Oculta (CCO)

Diuen que "la letra con sangre entra". Ja ens podem espabilar !!! Segons llegeixo a ElPAIS, una persona ha estat multada amb 600 € per deixar a la vista 42 adreces de correu, en un enviament de mailing massiu. Segons la Llei de protecció de Dades això és un delicte.

Així que cal anar en compte amb els enviaments de còpies de correu a altres destinataris i en lloc de fer servir l'opció CC (còpia carbó) cal utilitzar CCO (còpia carbó oculta) per preservar la intimitat de tot el conjunt de persones.

CAP a La Ràpita !!!


A principi de curs, posem setembre o octubre, va contactar amb mi (a través de l'equip directiu del centre) un alumne del CAP per tal de veure si podia realitzar les funcions de tutor per al mòdul de pràctiques en el centre. Vam quedar d'acord.

No ha estat fins a aquest cap de setmana que hem tornat a contactar (com ja s'ha acabat el mòdul 1 i 2...queda el 3, la part pràctica al centre). A veure com va. De moment hem quedat per al proper divendres, per començar a planificar allò que caldrà fer, què i com.

Pensava que hagués tingut una certa coneixença del noi a través del mòdul 2 de didàctiques específiques (del qual n'he estat professor a Tortosa), però l'alumne en qüestió l'ha cursat a Tarragona, tot i ser de La Ràpita.

De cap cap al CAP !!!

Una de les coses noves que he fet aquestes setmanes ha estat ser professor, juntament amb dos companys més, del mòdul de didàctiques específiques del CAP (ICE-URV Terres de l'Ebre), en concret de l'especialitat de Tecnologia.

Ha estat una experiència molt enriquidora, que ens ha suposat molt de temps, però que ha valgut la pena. He pogut aprendre des de vessants molt diferents, però d'allò que he aprés més ha estat sobre la gestació i funcionament del curs en general. Posar-lo en marxa ha suposat moltes energies, hores de treball i .... il·lusió.

Ara, el curs ja ha acabat (el mòdul). Puc començar a mirar-lo en perspectiva, a pensar quines coses voldria millorar, o canviar, o afegir. Tal vegada ha estat l'experiència més seriosa que he realitzat amb Moodle. He fet servir l'entorn molt sovint en les classes a l'IES, però a aquest nivell, crec que és el primer cop. La valoració és molt positiva ...... ens ha permés portar a la pràctica a tots tres (els companys que hem impartit el mòdul) el concepte blended-learning.

Aquesta imatge de la ciutat ha estat habitual aquests dies. Una bona vista, sí senyor. Igual que la imatge que em queda del mòdul realitzat.

Llums i ombres

Fa dies que no escric res al blog. Massa per al meu gust. Però ja se sap, quan la feina apreta, lo primer és lo primer. I això és lo que ha succeït aquest petit lapse de temps.

Han estat uns dies on he fet moltes coses noves: projectes a curt termini, tancament de cursos de formació que tenia oberts, engegar (o intentar-ho al menys) projectes a llarg termini, avançar en altres projectes 'espectaculars'... en fi, 24 hores són poques, per al dia que necessito...però en això no hi ha marge de maniobra... les hores estan comptades !!!