Les aplicacions venen amb mi


Els que treballem en llocs on hi ha una gran quantitat de màquines agrairem la possibilitat de poder-nos emportar les aplicacions que més utilitzem amb nosaltres, olvidant si la màquina que fem servir les té instal·lades o no. Faig resó de la notícia apareguda a www.softcatala.org:

Des del projecte CDWEB, un dipòsit de materials de formació proporcionat pel Department d'Educació de la Generalitat de Catalunya, s'ha fet disponible un recull d'aplicacions lliures portables en català.

Les aplicacions portables són programes que poden portar-se en un dispositiu de memòria USB o bé tenir-los en una carpeta compartida a la
xarxa. No cal instal·lar res, només clicar i executar l'aplicació. En aquest cas, es tracten d'aplicacions per a Windows i són una bona eina per a anar introduint els usuaris al programari lliure.

El projecte original és PortableApps i des del Departament s'han aplicat els paquets de llengua disponibles a llocs com Softcatalà per a localitzar al català diferents aplicacions, com ara el Firefox, el GIMP o el Gaim.

Podeu vistar la web i baixar-vos-les del projecte CDWEB a l'XTEC.

El mòvil i l'educació de la gent

He trobat aquest vídeo a la xarxa referent a l'ús dels mòvils a les aules. Potser ens servirà per il·lustrar allò que no és té de fer amb un mòvil dins una aula. Us deixo a vosaltres la feina de triar a la persona que actua de forma més incorrecta. Si hagués de triar jo, ho tinc clar, .... però deixeu-m'ho rumiar millor.... és una desició difícil !!!! Per cert, encara que sigui testimonial, això és un petit homenatge al meu profe Carlos V.



Anem de Party !!!

Aquest final de setmana tenim una mega Party aquí a les terres de l'ebre !!! Si voleu més informació només cal visiteu la web oficial (http://www.ebrelanparty.cat/). Vaja moguda. La setmana passada les jornades ATIC2a amb un èxit rotund i ara EbreLanParty.

A les jornades ATIC2a un dels ponents ens va explicar una mena de conte:
"Això és una mare que té dos fills, un de nou mesos i un altre de uns 6 anys. Un matí, com cada dia, baixa a la panaderia a buscar els croissants per esmorçar. En tornar es troba la casa cremant. De forma accidental s'havia calat foc. Ja hi són els bombers intentant apagar-lo.

De seguida es preocupa per l'estat dels seus fills. De cop i volta se´ls troba al jardi de casa, a tots dos, sans i estalvis. Al seu costat hi ha un bomber. S'acosta per preguntar-li al bomber què ha passat. El bomber li respon que el fill de sis anys, en veure el foc, s'ha posat el bebe de nou mesos dins la motxilla i s'ha enfilat a l'arbre que hi ha tocant la finestra. Per ell ha baixat, i d'aquesta manera s'han salvat els dos germans. La mare desconcertada pregunta al bomber: Però, com és possible?

I el bomber li respon: Ningú li ha prohibit que ho fes !!!"

Moltes vegades ens deixem posar massa barreres i obstacles (això no es pot fer, allò és impossible, és molt difícil d'aconseguir, ...). No deixem que ningú posi barreres a les nostres idees. Tenim una idea, lluitem per ella, defensem-la, treballem-hi !!!

I això és el que fa aquest grup de gent. Anem a fer una Gran Party a les Terres de l'Ebre, doncs vinga, som-hi !!!

Balanç personal de l'ATIC 2ª

Ha sigut una setmana molt intensa. Ja es veia venir. Però he aprés i molt. Pel que fa a ATIC2a (III edició) la meva valoració és totalment positiva. Sorprenent tot lo que aquesta colla poden arrivar a fer moure. Res a envejar a cap trobada de les de renom en llocs molt més remots, llunyans i mítics (per exemple Barcelona).
Xarxes P2P, programari lliure, eyeOS (escriptori personalitzat a la xarxa), pimpampum.net (pàgina amb aplicacionspel Flickr), tallers a dojo amb diverses eines del món Google,... un festival darrera un altre !!!
Aquest any ja ha passat. Estigueu atents a la propera edició (IV) més o menys a la tardor del 2007 !!!

Pels atictes



Durant aquest cap de setmana, de divendres a diumenge, tindran lloc a Amposta les III Jornades ATIC 2ª. Aquest any dedicades a Google. Es combinen xerrades i tallers. Tot super interessant!!! Consulta el programa i busca l'activitat que més t'interessi.

Vaja semaneta, en quant a activitats !!! Demasié pal cuerpo !!!

Fractals per a tots els gustos !!!


Potser primer caldria explicar què és un fractal. En aquesta pàgina (http://www.fractal-recursions.com/) n'hi ha una molt bona col·lecció. Per a recrear-se la vista. Escull el que més t'agradi !!!

... i ara EDUTEC 2006


Avui ha acabat la MoodleMoot '06 que s'ha celebrat a Tarragona. Ha sigut una pasada. Molt i molt bé. Amb ganes que arribi la propera i que pugui anar-hi si les dates i la distància m'ho permeten.

A partir d'aquest dimecres mateix, i fins divendres, també a Tarragona, tindrà lloc el congrés EDUTEC 2006 . A veure si puc assistir a algún acte. També promet molt.

Divendres vinent, Mos Entenem !!!


Divendres vinent a Ràdio Joventut de Masdenverge, al 96.3 de la FM, comença un nou programa de ràdio anomenat "Mos Entenem". Un programa de ràdio fet per gent jove i dirigit als joves. On tot s'hi val. Caldrà seguir-lo d'aprop. Demoment promet molt.

De moment ja comencen amb una pàgina web i tot, en format blog (http://mosentenem.blogspot.com/) . He posat un enllaç al menú lateral per tal que hi pugueu enllaçar amb més rapidesa.

Vaig a la MOOT

Aquesta setmana té lloc a Tarragona la MoodleMoot'06. La paraula, per ella sola ja és prou sucosa. El terme MOOT sembla que té alguna relació molt directa amb 'El Senyor dels Anells' de JRR Tolkien (quina mena de casualitat !!!). Per altra banda, el Moodle és un entorn d'aprenentage virtual.


Quantes coses per aprendre !!! És com si el teu equip preferit visita el poble del costat. No t'ho pots perdre !!!

Per cert, per qui no pugui anar-hi, el congrès es retransmitirà en directe des d'un enllaç que hi ha a la página oficial de la trobada.

Linkat. Un primer pas per oblidar Windows.

Linkat és el projecte de l'XTEC per a dur el programari lliure a les nostres escoles de primària i secundària. Aquest ambiciós projecte comprèn una distribució específica per aquests nivells de l'ensenyament a més d'un sistema de suport i assistència estructurat a diversos nivels, un important pla de formació i un seguit d'eines per a facilitar la col·laboració entre ensenyants, vehiculades a través del portal, amb l'objectiu de crear una comunitat activa.

Ha costat però per fi la podem tenir a les mans !!! A partir d'ara ens podem deslliurar de l'esclavatge de piratejar (els piratillos) o de comprar (els benaventurats) el sistema operatiu Windows. Linkat suposa la possibilitat (empesa per l'administració pública) de disposar d'un sistema operatiu, amb les eines més habituals (dibuix, edició de text, navegació, i un llarg etc) i tot això de forma lliure. No és que abans no hi hagues aquesta possibilitat. Sí que hi era. La diferència principal és que l'administració pública és la impulsora de la iniciativa. I és que no tothom disposa de prou dinerets per comprar-se tot el programari que utilitza. Més bé, jo diria, que ni tenint els dinerets. La mula ho troba tot !!!

Que sigui l'inici d'un llarg i profitós camí. !!!

Per a veure-les venir

Ja fa temps que faig servir el servei de meteocat en el que es pot veure la imatge del radar (actual). Així en dies de tronada com el de ahir a la nit, pots veure-les venir en una mica de temps. També és un espectacle la imatge dels llamps caiguts (aquesta s'actualitza cada hora).

Per l'hora de tutoria


Sempre m'ha semblat que la feina del tutor/a no està prou reconeguda ni apoyada (començant per la idea de que tothom ho som de tutors en menor o major grau). Hi ha moltes coses a treballar en l'hora de tutoria, però sempre (o moltes vegades) el treball es una mica lliure, per intuïció, o apagafocs. Bé, potser aquesta web pot orientar-nos (i molt) sobre aspectes a treballar en les tutories. Aquest curs no sóc tutor, però quan torni a ser-ho, segur que buscaré pàgines com aquesta. http://www.educarueca.org/

Google, mapes i educació


A la Bitácora de Anibal de la Torre he llegit aquest magnific article on explica/mostra les moltes utilitats educatives que es poden realitzar amb les diferents eines que ofereix Google.

Hacía tiempo que no escribía nada sobre una de mis mayores debilidades: los nuevos mapas en Internet y sus utilidades educativas (Google maps en versión Internet y Google Earth en versión software local). A ver, algunas cosillas descubiertas recientemente y que a algunos os serán de utilidad y al resto os divertirán:

1.- Con Gmaps pedometer podrás trazar rutas sobre los mapas de Google, guardarlas, imprimirlas, exportarlas, obtener distancias, calorías empleadas, etc. Trabaja en millas y metros.

2.- Con Google planimeter serás capaz de medir superficies en los mapas de forma muy fácil. Te permite ir marcando puntos que van delimitando el contorno de la superficie. Variedad de unidades.

3.- Me encanta YourGMap, es una herramienta fantástica y tiene infinitas posibilidades educativas; sólo hay que echarle una mijita de imaginación. Con esta herramienta puedes construir tus propios mapas sobre los de Google, incorporando todo tipo de marcas sobre ellos que lleven información adicional.

yourgmap

4.- Por aquí te muestran sobre los mapas los terremotos ocurridos en el mundo durante la última semana; curioso asomarse y analizar la correlación entre estos y las principales fallas existentes en la Tierra.

5.- Curiosa utilidad que podríamos implantar por aquí, en la que puedes buscar de forma geográfica centros educativos de distintos niveles.

6.- ¿Cómo se verá el mundo de noche... con las luces encendidas?

7.- ¿Se podrían conectar los mapas de Google con una línea del tiempo histórica en la que, mis alumnos, pudieran fijar ellos mismos determinados acontecimientos a modo de wiki? Pues sí ;-)

8.- Un fantástico paseo por las pirámides egipcias, debidamente enlazado con sus correspondientes artículos de la wikipedia.

9.- En WikiMapia también podemos dejar marcas e información sobre sitios para que puedan ser vistos por el mundo entero. Dispone en la parte superior derecha de un selector de idiomas.

Si tornes a nèixer...


Quantes vegades hauré escoltat aquesta frase, referint-se a que si tinguessim una altra oportunitat, determinades desicions haguessin sigut unes altres. Doncs hi ha un lloc web anomenat Second Life (http://secondlife.com/) on cada usuari pot registrar-se i viure una mena de segona vida virtual on pots escollir qui ets, com ets, què fas, en què treballes, etc.

Els usuaris s'anomenen residents (ja n'hi ha més de 500.000) i la xifra no para de crèixer. Aquí podeu un vídeo de demostració.


Comptes de correu Gmail per al vostre domini


Recentment he descobert que Google (https://www.google.com/a/) facilita comptes de correu Gmail per a aquells dominis que en tinguin menester. Només cal estar registrat a Google (Gmail) (recordeu que per tenir un compte de Gmail, algú que ja en sigui usuari us ha de convidar), omplir un senzill formulari i ja tindrem comptes de l'estil artur.tallada@elmeudomini.cat

Així que tots els passos són:

- si no tenim compte de Gmail cal que algú (que si en tingui) ens envie una invitació a Gmail al correu nostre ordinari.
- hem de seguir l'enllaç que rebrem a la invitació. Això ens conduirà a la pàgina de registre de Gmail.
- ens registrem i configurem el nostre compte de correu a Gmail.
- un cop fet això anem a https://www.google.com/a/ , signem amb el nostre nom d'usuari escollit a Gmail, omplim un petit formulari (en anglès, però fàcil d'entendre) fent la petició dels comptes de correu i pràcticament de forma instantànea ja tindrem una certa quantitat de mails amb el domini que hem solicitat (nom propi, empresa particular, institució,......)

Writely


Writely (http://www.writely.com/) és una aplicació web que funciona com editor e documents de text. Quan ens creem un compte d'usuari ens apareixerà un entorn molt similar a altres que venim utilitzant amb la diferència que ara els documents es troben a la xarxa (protegits per password, evidentment) i només ens cal un ordinador amb navegador i connexió a internet per tal de polir-los, acabar-los, etc. S'ha acabat mirar si l'ordinador té instal·lat tal paquet ofimàtic o tal altre.

Comodí (joker) per afegir articles


Hi ha un usuari donat d'alta al blog que pot afegir-hi articles.

Només cal anar a la pàgina de Blogger (http://www.blogger.com/) i entrar-hi amb aquestes dades:

Usuari: unafinestraaloest
Password: tolkien

De tota manera sempre és millor estar registrat a Blogger ja que així podem arrivar a tenir els nostres propis blogs. En cas que vulgueu ser un col·laborador/editor utilitzant el vostre propi nom d'usuari Blogger, contacteu amb mi amb qualsevol dels mitjans disponibles.

Xuletes a la Web


Cada vegada és més cert que a la web hi ha de tot. He descobert una pàgina on hi ha una base de dades de xuletes, organitzades per categories, i la possibilitat d'anar-ne afegint de noves. Em sembla que a mi ja no em farà servei, però si us convé podeu visitar la pàgina http://www.xuletas.net/ i veure que tal funciona.

Els fils

Al blog del Benjamí Villoslada hi ha un post on explica molt bé què és un feed o fil, en la nostra llengua. Parlant d'informàtica podem dir que els fils permeten estar subscrit a una pàgina web (sense pagar, això ja s'entén) i rebre les actualitzacions que es realitzen en aquesta just en el moment en que es fan.

La seva utilitat: et deslliura de fer tota la volta a aquelles webs que normament visitem sempre. Sense necessitat de visitar-les sabem al moment si han estat actualitzades i què hi ha de nou. Per tant t'estalvien temps.

Necessitem un programa que permeti agregar o llegir feeds. Encara que hi ha pàgines web que també fan aquesta funció, per començar, jo recomano el Thunderbird, és un programa de gestió de correu, és lliure, molt semblant a altres d'ús més habitual i que incorpora aquesta funció. Des de la pàgina de Softcatala es pot aconseguir la versió en català.

El disc dur, sempre amagat. Aquest no.

Ja des del principi (quan vaig sentir a parlar d'ordinadors) es va apoderar de mi la fascinació per aquestes màquines. Una de les peces més cuidada, venerada, respectada, cuidada,...... han estat els discs durs. Algú que deia que si un ordinador no es podia ni intentar desmontar-lo, algú altre que si es podien desimantar els discos durs a no ser que et montessis tomes de terra per a la corrent estàtica, guants de goma,... i no sé què més. Amb els anys, i segurament amb els coneixements adquirits, els mites cauen. Sempre passa. I si no fixeu-vos en aquest video que mostra sense cap tipus de complicació, el funcionament d'un disc dur.


Al mateix temps, m'agradaria que aquest article fos un petit homenatge al disc dur. Bàsicament perquè cada vegada més es depen menys d'ell, en el sentit que moltes operacions ja es fan amb connexió directa a internet. Alguns dels programes que abans corrien pel disc dur, ara ja es poden executar directament a la xarxa. Tal vegada algun dia, els discos durs esdevindran un record.....sempre ens quedaran, però, els discos durs dels servidors.

Consells per als posts dels blogs



Un dels primers blogs educatius que vaig descobrir va ser el Blog d'una profe DIM. De seguida el vaig trobar molt interessant, i amb el temps encara ho és més. Trobo imprescindible consultar-lo de forma regular. A més l'estiu del 2006 he estat (vaig ser) alumne de la Bea. El curs ... de blogs. Un honor per a mi i un curs molt bo, molt bo, molt bo. És d'aquest blog que he extret els 10 consells a l'hora d'escriure els posts:
  1. Escriu un post curt, de unes 150 paraules. Expresa un sol tema articulat en tres pàrrafos separats per doble espai.
  2. Assenya-la en negreta no més de cinc paraules clau.
  3. La lletra serà mitjana/gran. Encara que es pot engrandir el tipo de lletra amb el navegador... ningú ho fa.
  4. Escull Garamond o Trebuchet que són més "amables" a la pantalla que la Times o Arial.
  5. Un blog et permet la hipertextualitat. No la desaprofites: recorda que els enllaços permitiran completar i expandir la idea que expresses. Posa un target=”_blank” per a que els enllaços es llegeixin en una altra finestra i els lectors no perguin la referència.
  6. Si el teu blog pretén crear polèmica o opinió, acaba el post amb una pregunta, problema o paradoxa. Així facilitaràs els comentaris.
  7. Si el teu blog és instructiu, al final de la teva exposició resumeix les idees de manera ordenada numerada o amb punts, de tal manera que sigui "copiable" amb facilitat en un document de text i faciliti la creació de tutorials a altres companys que ho necessiten. Explicita la URL dels enllaços per a que no perdin quan s'imprimeixi.
  8. Si el teu blog és de recursos, comenta un recurs cada vegada i no donis més de quatre referències. L'excés d'informació en un post intoxica el visitant.
  9. Posa una imatge, un vídeo o un arxiu de veu. Flickr, Bubbleshare i Castpost et donen uns codis magnífics que realçaran el teu blog.
  10. Sobre tot, ofereix/brinda un servei.

La m i la a, ma

Doncs sí. El Periódico informa que a França es tornarà a ensenyar a llegir tal i com es feia abans....bé.....vull dir abans....com sempre s'ha fet....abans és abans de la LOGSE 'y lo que vino con ella'.

Així que els escolars, a França, tornaran al clàssic 'la m i la a, ma', 'la m i la e, me'. Potser és que, en el meu entorn, estic a punt de reviure aquesta etapa d'aprendre a llegir i estic sensible pel tema. Ara, si algú de vosaltres ha sentit/vist llegir a un escolar (actual) en les seves primeres etapes, ho entendrà. Fa engunia. Quin patir !!!

Vull aprendre

A la xarxa hi ha de tot, i cada vegada més. Youtube és un lloc web que permet allotjar arxius de vídeo. Remenant n'he trobat un on s'explica com es pot crear un blog. S'exemplifica utilitzant Blogger, un dels llocs web que allotja més quantitat de blogs en tot el món, i el lloc d'hospedatge d'aquest mateix blog 'Tres és companyia'.

Per cert, una de les mancances que tenia el Blogger era que no permetia etiquetar els posts. Des de fa poc, ja hi ha una versió beta en que aquest inconvenient serà solventat.

Això és el que cal


Des del blog de Aula21 he descobert un blog anomenat 'Tu Lugarcito' que m'ha despertat una enveja, molt gran però sana. Aquestes són les dinàmiques que hem de cercar, que hem de ensenyar, que hem d'impulsar.

El dia dels Blogs

Encara que ja faig tard penso que cal fer difussió del BlogDay. El BlogDay ha estat creat perquè els bloguers tinguin un dia per conèixer d’altres bloguers, d’altres països o àrees d’interès. Aquest dia, els bloguers recomanaran altres blogs als seus lectors.

La data escollida és el 31-08. Tal i com es pot veure a la imatge,segons la tipografia que utilitzem per escriure la data, sembla que a més de 31 08 s'hi pugui llegir 'BLOG'. Fins hi tot hi ha una pàgina web on s'explica tota la moguda. Per aquest any hem fet tard, però ens podem preparar per al proper, aquesta és la feina a fer.

Clar que també n'hi ha que aposten per la Blognight.